Nie będzie wolnego dostępu do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami

19 października 2010
By

Podczas odbywającej się w budynku kancelarii Sejmu RP konferencji prasowej przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki, Otylia Trzaskalska-Stroińska z Departamentu Regulacji Gospodarczych ogłosiła, że z projektu ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zostały wykreślone zapisy dotyczące zmian w dostępie do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Oznacza to, że nadal będę obowiązywały licencje uprawniające do wykonywania zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Nie możemy więc liczyć na zwiększenie liczby pośredników na rynku, a co za tym idzie większą konkurencję i ewentualny spadek pobieranych prowizji.

Aby zostać pośrednikiem należy przede wszystkim posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie być karanym za przestępstwa przeciwko: mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych oraz za składanie fałszywych zeznań i przestępstwa skarbowe. Należy również wylegitymować się odpowiednim wykształceniem. Kandydat do zawodu musi ukończyć studia wyższe, a następnie podyplomowe studia w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Kolejne wymagania związane są z praktykami zawodowymi. Każdy kandydat musi odbyć minimum 200 godzin praktyk w ciągu pół roku, pod okiem pośrednika, upoważnionego do prowadzenia praktyki. Po odbyciu praktyki (udokumentowanej dziennikiem praktyk), odbywa się rozmowa z organizatorem praktyk – udokumentowana protokołem.

Następny krok to zebranie dokumentów, potwierdzających wykształcenie i doświadczenie i wysłanie ich do Ministerstwa Infrastruktury wraz z formularzem wniosku o nadanie uprawnień zawodowych. Organy Ministerstwa sprawdzają kompletność wniosku i dokumentów i przekazują je komisji kwalifikacyjnej. Nie odbywa się już żaden egzamin, a jedynie na podstawie dokumentów komisja sprawdza czy kandydat spełnia ustawowe wymagania. Z postępowania komisja sporządza protokół, na podstawie którego wydaje się świadectwo nadania licencji lub odmawia nadania.

Ostatnim krokiem jest złożenie wniosku o wpisanie do centralnego rejestru, prowadzonego przez resort infrastruktury. Dopiero z dniem wpisu uzyskuje się prawo wykonywania zawodu.

Licencjonowany pośrednik ma również obowiązek posiadania aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na minimalną sumę gwarancyjną 50 tys. Euro.